[Intern 入門] 打豆/HepBlock 技巧 Intravenous Catheter



Set 豆係一個醫生一定要識嘅技巧,有啲unit就一定係要houseman打豆,而有啲unit就由護士或者抽血姑娘負責,但係難打嘅豆都係要醫生出馬架啦,況且打豆嘅原理其實同好多其他medical procedures好相似,例如抽肺水/肚水/骨髓/脊髓液/打central line/A line,都係吉支針落去,抽啲嘢出嚟,+/-放條喉落去咁囉,所以只要你master到打豆,其他嘅procedure都係大同小異。


首先你要準備好所需要嘅equipment,唔知要用執乜嘢嘅話,想像下整個步驟就會知道
  1. tourniquet 止血帶
  2. alcohol swab
  3. IV catheter
  4. tegaderm
  5. pushiflow 或者 needleless system (記住要用鹽水prime個system,沖走啲air先)
  6. saline flush
  7. gauze (optional)
  • tourniquet 
    • HA會提供一條附有彈弓繩嘅魔術貼式tourniquet,我極之推薦各位新入職intern使用,因為條彈弓繩可以防止你唔記得鬆開tourniquet
    • 其他常見嘅包括有disposable tourniquet同latex glove,理論上可以紮實啲令啲血管明顯啲,但係一唔記得鬆你就奶嘢,特別係如果個病人唔識complain,你個tourniquet又唔知幾時先比發現......
    • 你諗諗下就會發覺,條tourniquet被無數咁多個病人用過其實真係幾污糟,所以得閒嘅用啲alcohol甚至alcoholic chlorhexidine消下毒,甚至換條新嘅啦
  • IV catheter
Braun Introcan
PROTECTIV
新一代嘅IV catheter都有安全設計防止needle stick injury,Braun(例如PWH,KWH)就係當你一抆開枝針佢就會自動cap住(如上圖藍色IV catheter),而Protectiv(例如QMH)就係當你撳個掣佢就會自動retract枝針(如上圖粉紅色catheter)。理論上如果你唔撳掣 Protectiv都有機會會needle stick,因為支針都係可以整支抆出嚟,但係個好處就係你仲可以用支針去reattempt去救返個豆(此為進階技巧,新手都係唔好亂試,以免needle stick)。

當然啦豆嘅牌子作為houseman嘅你係無得揀架喇,但係你可以揀嘅就係豆嘅顏色,亦係粗幼長短啦!

當中最常用嘅係粉紅/藍色,黃色係paedi用多啲,綠色/灰色就係急救沖水用
你睇得出個差一個size個flow rate都可以差好遠架,因為Poiseuille's Law都計到個flow rate係proportional to radius嘅4次方!而上次都有提及,如果想一次過打豆抽埋血的話,特別係用vacutainer而唔係用針筒嘅話,個豆太幼就有機會會haemolyse


打豆同抽血一樣,揾vein都係一個十分重要嘅步驟。最理想當然就係又粗又直又長嘅vein啦!常都係睇吓隻手先,由distal搵起,常見嘅有手背dorsal veins啦,radial wrist嘅houseman vein/cephalic vein,elbow嘅antecubital fossa,如果真係冇其他選擇嘅甚至手指digital vein都可以一試。如果都係無嘅就搵下腳,腳背或者long saphenous vein (just anterior to medial malleolus)都常用。

如果真係乜都見唔到,可以試下下列方法:
  • feel下上述位置,有時啲靚vein只係摸到而睇唔到
  • 叫patient用力揸拳頭或者flex/extend elbow
  • 拍打下條vein令佢現形啲(真係得架,我試過另一條頭髮咁幼嘅vein變做打到粉紅頭)
  • 放低隻手聚住
  • 如果patient比較腫,可以用力按壓以上常見血管出沒嘅部位,真係可以撳走啲水搵到vein架
留意有啲病人,例如腎科病人用AV fistula洗血HD/乳癌病人有lymphoedema,咁就唔可以喺受影響果邊抽血/打豆。

落針前用力拉緊皮膚固定血管,我見過大多數同學打豆嘅問題都係在於落針唔準,完全miss咗條vein,所以落針前要清楚條vein嘅走向,盡量貼住skin平入以避免double puncture。當見到flashback就可以試下推入catheter,如果唔順切勿格硬嚟,入針入多少少再推。成功嘅話應該十分順利就可以將整條catheter推入。有時候有啲難推入嘅豆,有高手會flush 住saline再推入catheter,呢樣嘢我唔敢教你哋啦,因為我都未成功過。如果有遇到過任何阻力後,盡量避免套返條catheter落枝針到,因為真係有機會會shear off 個 tip of catheter而殘留於病人體內。

入咗catheter後,記住鬆開tourniquet,撳實個catheter個頭,再掹針,咁樣就可以防止啲血因為venous pressure高嘅關係湧出來。之後再用tegaderm痴實,用saline flush下,如果通順無腫就搞掂!最後記住proper sharps disposal!

留言

張貼留言

這個網誌中的熱門文章

[intern 入門] 實習選擇指南