[intern 入門] 實習選擇指南

又到咗呢個初夏嘅時分,除咗係facebook上面各位med5同學熱烈慶祝final MB合格係咁叫人叫佢做醫生嘅同時,亦都係我哋現任houseman快將完成我哋嘅歷史任務,可以做返個人嘅時候啦!

其實我上年呢個時候都未係好清楚究竟呢一年會係點嘅光景,點樣揀水,點樣做houseman,我果陣都係一頭霧水。希望呢個post會俾到啲idea你哋去準備呢個畢生難忘嘅一年啦!

大家有興趣可以睇下呢段好有歷史同鼓勵性嘅片,當中都有好多熟悉嘅面孔。20年前嘅med5,都同我哋一樣經歷過同一個階段,考過MB,做過houseman。今時今日好多都成為咗獨當一面嘅教授或者顧問醫生。嚟緊呢一年的而且確會改變你對自己同埋對呢個職業嘅睇法,希望呢一段片可以啟發你思考下你嚟緊一年到底想獲得啲乜嘢。





1. Why
喺正式做houseman之前我提議你可以諗下你自己嘅定位,諗下自己究竟想喺呢一年得到啲乜嘢。你希望一年後你成為一個點樣嘅醫生?當然啦唔通人對自己嘅要求唔同,離開咗醫學院出到嚟實戰就無人俾個curriculum你,好多時學唔學到嘢係睇你自己。

我個人就覺得呢一年雖然書本上嘅知識未必可以維持返med5嘅水準,但係最大嘅得著就係實戰經驗。從前所有嘢都係紙上談兵,最多咪俾個假人你玩下,但係今年唔同喎,乜嘢AF呀,AECOPD呀,CHF呀,甚至cardiac arrest CPR都係一個個活生生嘅病人,而唔再係考試卷上嘅問題。

你願意付出幾多,你就會學到幾多,得著幾多,而呢啲就會決定到你係一個點樣嘅MO。

2. What
雖然有好多唔同嘅專科,但係會有houseman嘅只係有內外婦兒骨 +/- 精神科。四水入面,一定要有一水內科,一水外科,另外兩水要有一水係medical stream,一水係surgical stream。骨科明顯地係屬於surgical stream,而兒科就喺medical stream,婦產科屬於百搭。做surgical stream少不了坐下OT拉下爬,medical stream就少不了惹上flu/GE咁啦...

至於剩低兩水應該點揀,其實都好個人嘅。有人鍾意做surgical,可以做多水surgical/ortho;有人鍾意exposure,婦/兒/骨取其兩水亦有。有人認為做兩水medical可以練好啲基本功,因為無論你將來做邊科,你都會遇到medical problem,第日做MO唔駛下下consult medical x hypertension/hyperglycaemia/hyponatraemia/AF......

個人認為ortho係十分值得做嘅一水,原因你懂的。一開波做可以比你慢慢上手學嘢,冬天做又有避險功能,最尾一水做又可以輕鬆收尾,講講下好似做ortho真係無得輸。

最後一提精神科有如迷一樣存在,無人知佢要做乜,但係人人都認為佢好似無乜嘢做。一年四個houseman,每水一個,HKU/CUHK各佔兩人,我覺得抽中咗基本上都已經用盡你一世人嘅運氣架啦,除非你識人有窿路啦,如果唔係都係實際啲唔好咁大想頭喇。

3. When
基本上一年有四個rotation,又稱為四「水」,每三個月為一水,由七月至九月,十月至十二月,一月至三月,同埋最後一水四月至六月。我寫埋出嚟幾月到幾月嘅原因,唔係因為我覺得你哋蠢唔識計,而係因為呢樣嘢非常重要!

基本上第一二水啱啱上手,做嘢慢,係學習點做houseman嘅時候。有人鍾意一嚟就cher盡,先苦後甜,加上夏/秋天其實相對上比較少case,辛苦極有限;有人就覺得慢慢由淺入深咁增加難度同工作量都係一個唔錯嘅策略,所以都係見仁見智啦。但係另一方面頭半年都係爭取表現嘅時候,因為大家見工嘅時間通常都係第三水,而好多unit都只會請啲喺佢哋unit做過嘅houseman。此外你手頭上第一二水嘅evaluation可能對你見工十分重要。所以大家考慮點樣安排你嘅心水rotation嘅時候一定要留意唔好將你心儀嘅水放到第四水(第三水都ok嘅,不過無咁穩陣囉)。

第三水其實就係著名嘅winter surge,如果你好似我咁winter surge先嚟做medical你將會獲益良多,收ventilator case/fever/AECOPD 真係特別多,而整體caseload真係特別大,加床加到走廊又係人,洗手盆前邊都係人,摺床周圍都係。有人會覺得如果你喺嗰個部門捱得過winter surge,你做MO都唔會有太大問題。另一樣造成winter surge特別辛苦嘅原因就係一至三月都係見工嘅時分,當你個部門有人去見工,即係你嘅workload都會大咗,雖然大家都會互相cover,但係有時都可以令人做到踢晒腳架!

4. Where
當然啦揀一間近你屋企嘅醫院可以節省唔少上下班嘅通勤時間。除咗地理上嘅分別外,我會將啲醫院大致上可分做兩種,第一種係teaching hospital,即係威記同瑪麗;第二種係peripheral hospital;而peripheral hospital又可以再以規模(i.e. houseman嘅人數)細分為大院或者細院。

我做過三水教學醫院,主觀上覺得繁文縟節比較多,一日n次巡房/grandround/academic meeting等等,但係有心學的確會學到唔少嘢,而且有比較多表演機會present甚至寫paper。當然啦教學醫院又會多啲大國手,先進啲嘅技術同新藥,如果有意做academic跟隨名師學藝,做呢兩間議員當然係不二之選。唔好處就係大家嘅expectation又會高啲,要花唔少時間畀面服侍老細,以我觀察所得,一開始換水嘅時候大部份人都係對教學醫院敬而遠之嘅......

而另一方面peripheral就冇咁多教學嘅成份,但係都唔代表你學唔到嘢,認真我大部份嘅bedside procedure都係peripheral學返嚟。好多人都覺得peripheral caseload大,容易啲練到一身好武功,afterall有人教你做但係無機會俾你做都無意思。Peripheral 嘅 hierarchy都無咁犀利,唔會下下都有人用咩咩professor咩咩consultant嚟噠人。

每個unit當然都會有啲細微嘅分別啦,例如postcall half day off呀,call房呀,有乜野食呀咁啦,詳情可以參考http://nikekclau.blogspot.hk/2015/03/2014-2015-internship-feedback-survey.html

5. Who
做houseman除咗要對病人之外,仲要同你嘅senior,其他houseman,護士,HCA等等同事相處。除非你有個別偶像想追隨,如果唔係同邊個做同事基本上無得揀,但係你有權決定點樣對你呢班出生入死嘅手足。我好慶幸我每一水都遇著好多好好嘅同事,除咗工作上可以一齊諗一齊捱之外,仲可以一齊吹水食飯食nightfood!有啲人仲有機會認識到佢嘅另一半添!

6. How
除咗做houseman之外,你要記住你都係你父母嘅仔女,你伴侶嘅另一半,所以即管工作辛苦你都盡量唔好忽略佢哋太多。你自己個人嘅發展都好重要。如果我係老細,我請人唔係請你個CV,而係請一個有生活有靈魂嘅人。雖然呢一年嘅非人生活的確令人精神同肉體上都好疲累,但係有機會嘅都盡量抽時間保養下副偈,自我增值下,睇下書,學下理財,做一啲自己鍾意嘅嘢,去下旅行,煮下飯仔,幾充實又可以減壓。

總結
其實呢一年過得好快,正所謂最黑嘅call都有完嘅一刻,捱完一年後又係一條好漢。呢一篇文都打咗我好耐啦,希望可以俾到個idea你認識到呢一年你會面對嘅挑戰,幫你選擇到你想行嘅道路啦!

最尾提供幾份對houseman好有用嘅source,你知道去邊度搵嫁喇,對面海/外國嘅同學就問下你啲同事啦 :P
  1. Handbook of Internal Medicine 2011
  2. Surviving As a Surgical Intern
  3. Medical Housemanship Made Easy
  4. Management of common medical problems 
  5. Common treatment orders 2014
  6. Pocket_Medicine_5th
  7. Survival Guide Internship 2015

留言

這個網誌中的熱門文章

[Intern 入門] 打豆/HepBlock 技巧 Intravenous Catheter